Monday, January 31, 2011

Pengedaran DVD, MP3 dan buku-buku dan risalah

Bagi Mereka yang berminat dengan kuliah Hadith Maulana Asri Yusoff Kini ada
P.O BOX 181, 15720 Kota Bharu, Kelantan Malaysia. Email:darulmarketing@gmail.com Tel :014-5026621 Fax :09-7655203

Pasukan yang mengendalikan program ini adalah krew yang sama yang bertanggungjawab membangun dan mengendalikan web www.darulkautsar.net. Krew ini terdiri daripada seksyen penggambaran dan arkib, produksi, pembangunan web dan percetakan dan juga tenaga mahir dalam ilmu-ilmu Islam. Krew ini kebanyakannya terdiri dari lepasan Pusat Pengajian Ai-Quran Darul Kautsar, Kota Bharu, Kelantan (PPADK) yang samada bertugas sebagai tenaga pengajar di PPADK atau sepenuh masa di www.darulkautsar.net.

Web www.darulkautsar.net pada amnya bertujuan untuk menyemarakkan pengajian dan pengamalan hadis-hadis nabi s.a.w. Pengedaran dvd, MP3 dan buku-buku dan risalah adalah kesinambungan aktiviti sedia ada yang setakat ini merangkumi pengajian hadis online, pengajian hadis kepada orang awam di masjid-masjid dan bangunan awam sekitar Kota Bharu, Kelantan dan pengajian secara formal di PPADK.
Kami berharap pengedaran media ini memberi peluang kepada mereka yang berminat untuk mendekati dan memahami hadis, walaupun dihimpit kesibukan aktiviti harian. Koleksi lengkap syarah hadis ini akan menjadi bahan rujukan yang amat berguna untuk umat Islam dalam menghadapi gejala kejahilan dalam ugama yang berleluasa dewasa ini.

Usaha ini tidak bermotifkan perdagangan. Hasil yang diperolehi insyaAllah akan digunakan semula untuk pembangunan dan pengembangan program PPADK dan lain-lain aktiviti yang bermanfaat. InsyaAllah, manafaat yang anda perolehi bukan setakat koleksi bahan ilmiah yang berharga tetapi juga menyumbang ke arah memertabatkan semula kegemilangan Islam.

Berdoalah agar usaha kecil ini akan menjadi pemangkin dan juga sebagai asas untuk kebangkitan semula Umat Islam di Nusantara ini khasnya dan di seluruh alam amnya.


Dan kami berharap anda bersama-sama kami merealisasikan cita-cita murni ini.

Wednesday, February 11, 2009

Muqoddimah Sahih Muslim

Alhamdulillah,Malam ni kita... nak mula pengajian.. Hadith Sahih Muslim, sebenarnya kita telah mula beberapa tahun yang lepas pengajian Sahih Bukhori di Masjid Kubang Kerian, jadi demo tu minta saya buat pengajian Sahih Muslim pulok, jadi mudah mudahan kita dapat, Kitab Khusus Eloknya bagi yang ingin mengaji Sahih Muslim pulok,jadi mudah – mudahan kita dapat mengikuti pengajian Sahih Muslim ini.. dengan sebaik - baiknya, Sebenarnya.., semoleknya mengaji kitab Sahih Muslim sepertimana mengaji kitab Sahih Bukhori Di Kubang Kerian guna kitab, kitab khusus, seeloknya kitab Sahih Muslim guna Kitab Syarah Sahih Muslim oleh Imam An-Nawawi, moleknya ada kitablah , kalau dengar sahaja tu mungkin tidak lekat lama,kalau bila balik tak buleh nak ingat semula, ditakuti ilmu hilang, kalau ada kitab tu bolehlah kita balik tengok semula, Walaubagaimanapun setakat yang ana tahu.. kalau terjemahan sahih muslim, terjemahan dalam bahasa Malaysia ni tak berapa pasti, yang adanya dalam bahasa Indonesia, itu dia terjemahan Sahih Muslim tanpa mengemukakan sanad-sanadnya sebagaimana sahih muslim hak asal, setakat yang ana tengoklah,ia ada hanya matannya sahaja, sedangkan kita perlu kepada sanad itu, mustahak, berbeza.. apa ni.. Sahih Muslim tu daripada kitab – kitab lain dari segi.. mengemukakan sanad dia.., ha.. dari segi tu beza.. dan istimewa dia duk kat situ, pasal satu hadith,satu matan hadith.. dia bawa mari beberapa sanad dia, banyak sanad,berbeza dengan Bukhori,kitab-kitab apa ni, kitab Hadith yang lain, Abu Daud,Tarmizi,Nasaie dan lain-lain, jadi kitab muslim sanad dia banyak,mungkin kerana itu..ha tidak bubuh sanad dia tu..terutamanya kalau bubuh pun, orang (awam) pun tidak boleh ambil manafaat apa.., dapat ghoyat orang tu ambil daripada orang tu sampai kepada Rasullulah s.a.w tu, Kalau orang tidak mengaji secara gomol,secara jurus benarlah kita kata... tidak akan nampak faedah dia tu, faedah sanad, yang lebih mustahak kepada orang umumnya iaitulah isi dia tu , isi hadith tu, tetapi sebenarnya tidak akan sampai maksud Imam Muslim dengan kita buangkan sanad – sanadnya,

kerana itu perlu sekali kalau kita nak belajar cara bersungguh la, cara betul-betul.., kita adalah kitab Sahih Muslim ni, samaada hok matan saje.. tapi yang ana tengok hok matan saje tu.. dia.. takde baris pulok, tak tahulah ada jugak hok ada baris, yang ada disini hok di kedai-kedai sini.. takde baris, mungkin susah pulak bagi orang yang tak begitu mahir dalam nahu, walaupun ada sanad dia , lepas tu.. syarah dia takdak sikit habuk, jadi pakai matan saje..bagi kita orang yang baru agak susah jugak tu, pasal matan tu pun takdek .. apa ni baris dia,lepas tu takdek pulak huraian sedikit pun terhadap matan,


Jadi molek benarlah kalau ada Sahih Muslim dengan Syarah Imam An-Nawawi yang terkenal, yang mana sekarang ni agak mahal sedikit, dulu ana pun beli sendiri jugak RM280, Sekarang ini katanya.. aih RM400 - RM500.. sebab dia 9 jilid,9 jilid, ataupun diantara syarah yang mahsyur bagi Sahih Muslim yang ada sekarang ni..satu lagi.. hok ni Syarah Sahih Muslim jugok, nama dia-nya “Fathul Muslim, Syarah Sahih Muslim”,ha.. ini karangan Ulama Pakistan, dia pun tak dan buat siap jugak.. dan 3 jilid, dan 3 jilid meninggal dunia.. lamalah.. beberapa puluh tahun.. berlalu, takda orang sambung , akhir sekali ada orang sambung, kemudian setelah beberapa puluh tahun disambung oleh Maulana Thaqi Othmani.. dia sambung, sehingga jadi 4 jilid

Oleh itu kalau kita nak mengaji jurus benar sahih muslim ni, eloklah ada kitab, sebaiknya yang ada baris.
Dalam Syarah Sahih Muslim Oleh Imam An-Nawawi banyak hurai lafaz dia,juga dari segi turuq apa beza,riwayat perawi, Adapun Fathul Mulhim ni, panjang pula huraian mengenai makna hadith..itu beza dia tu., hikmat hadith, maksud hadith,penekananan dalam hal ini mungkin kerana sudah ia disentuh oleh Imam An-Nawawi.


Kalau nak mengaji betul-betul, molek ada kitablah masing-masing ada muqodimmah, yakni mengenai muqoddimah Sahih Muslim,kedua-duanya yakni Imam An-Nawawi dan Shabbir Ahmad Othmani mensyarahkan muqoddimah secara panjang lebar
Fathul Bari Syarah Sahih Bukhori 2 Jilid dan istimewanya ulama ulama dia tahqiq betul, misalnya hok ni, lafaz ini didalam naskhah firobri dalam naskhah lain begini,ada perkataan ni, ada tambahan ni, barisnya begini, dalam naskhah ni pulak begini, ditepi tu dia (ulama-ulama) catit habis,tepi lagi ada “hasyiah” dia jadi memudahkan kita untuk baca kitab, untuk buat mengaji molek sangat,kalau kita nak menggaji guna fathul bari hok berapa belas jilid tu, ataupun umdatul qari berbelas – belas jilid cetakan sana ada catatan tepi, Umdatul Qari berbelas belas jilid,

Cetakan Pakistan Syarah Imam Muslim berbahasa Parsi, harganya dalam RM100 -2 jilid .. besar,sukar bagi orang yang masih baru mendalami pengajian hadith

Al-Quran itu Qadim,Hadith dengan makna cerita,khabar mengenai Nabi s.a.w
Ana sendiri dengan Pengarang kitab ni umpama tok la…,dari segi ilmulah,
Shabbir Ahmad Othmani Pengarang Kitab Fathul Mulhim
Dia mengajar Sahih Muslim, dan mengarang Kitab Syarah Sahih Muslim
Shaikhul Islam Yang pertama di Pakistan Maulana Mahmudul Hassan (dikenali sebagai Shaikhul Hind di India), tenaga pengajar di Darul Ulum Deoband, Guru kepada Tok Khurasan (Maulana Idris), Maulana Mahmudul Hassan ambil daripada Pengasas Darul Ulum Deoband Maulana Qasim Nanotwi dan pembantu dia(Faqih An-Nafsi) Rashid Ahmad Gangohi itulah pengarang kepada kitab Lami’ud Darori (Guru Kepada Ayah Kepada Syeikh Zakaria bin Maulana Yahya),
Anak murid, Maulana Qasim Nanotwi pula ambil daripada Maulana Shah Abdul Ghani,
Maulana Ahmad Sai’d Ad-Dehlawi dan Maulana Ahmad Ali Saharanpuri pensyarah kepada kitab Bukhori,
mereka ambil daripada Maulana Shah Muhamad ishak dehlawi .
Maulana Shah Muhamad ishak dehlawi ambil daripada Datuk Dia shah Abdul Aziz Dehlawi ambil daripada Ayah dia Syah Waliyullah ambil daripada Guru dia dari Makkah Syeikh Abu Tohir Muhamad bin Ibrohim al –Qurdi ambil daripada Ayah dia Syeikh Ibrohim bin Hassan Al-Qurdi ambil daripada Syeikh Sultan bin Ahmad ambil daripada Syeikh Ahmad As-Subki ambil daripada Sheikh Najimudiin Muhammad bin Ahmad daripada syeikh Zainuddin Zakaria bin Muhammad Al-Ansori ambil daripada Abdul Fadl Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqolani ambil daripada Salehhudin Muhammad bin Ibrahim bin Abi Amar Al Maqdisi ambil daripada Syeikh Ali bin Ahmad Al-Bukhori , Al Mu ayat bin Muhammad , Abi Abdillah Muhamad bin Al Fadl Al-Farowi, Abil Hussain Abd Ghafir Bin Muhammad Al Farisi, Abi Ahmad Muhamad Bin Ahmad Bin Isa Bin Amrowaih Al Juludi, Syeikh Abi Ishak Ibrahim Bin Muhammad Bin Sufyan An Naisaburi daripada Imam Muslim

Wednesday, January 14, 2009

HARGA DVD BOX 9MM BLACK



HANYA BERHARGA RM2.50 UTK 5 ,
BERMAKNA UNTUK 1 DVD BOX 9MM BLACK HANYA RM0.50 SAHAJA
DI MYDIN, JALAN RAJA LAUT, K.L

Monday, December 22, 2008

SAHIH MUSLIM SM001mp3

  • Muqoddimah
  • Pengertian Hadith
  • Asal Usul Kitab Hadith
  • Cara Pembelajaran Hadith Yang Sebenar Mengikut Susunan Kitab Hadith
  • Kenapa Kita Dipanggil Ahli Sunnah Wal Jamaah
  • Bagaimana Hadith dari Nabi Terdahulu & Banyak Lagi

Wednesday, November 12, 2008

Hadiah Paling Berharga

Kuliah Hadith Sahih Muslim, Muqaddimahnya. Wan Eazle yang saya kenali dari blog ittiba-sunnah.blogspot.com telah memberi hadiah ini kepada saya melalui Pos Ekspres.Wan Eazle merupakan pengedar rasmi Kuliah Maulana Muhammad Asri Yusoff
Saya berasa amat gembira atas pemberian ini, kepada Eazle saya doakan diberkati Allah Kehidupannya, Berbahagia di Dunia dan Akhirat {]:)~

Isi Kandungannya berkisar tentang

  • Pengertian Hadith

  • Asal Usul kitab Sahih Muslim sebelum sampai kepada kita

  • Cara pengumpulan Hadith yang sebenar mengikut susunan Kitab Hadith

  • Kenapa kita dipanggil Ahli Sunnah Wal Jama'ah

  • Bagaimana Hadith dari Nabi-Nabi dahulu & banyak lagi

Friday, October 31, 2008

Sahih Muslim (SM001) Kuliah 5

Hok baru ni lagi..,

Dan apa yang engkau minta itu semoga Allah memuliakan engkau bila aku merenung kembali.. merenung kembali kepada apa yang engkau minta itu dan kepada hasilnya.. insya allah adalah akibat .. adalah hasil yang terpuji .. dan manafaat yang segera diperolehi .. aku rasa bila engkau meminta dengan aku .. aku akan menanggung kesusahan untuk itu, kerana kalaulah dipermudahkan, ditaqdirkan untukku menyempurnakannya, kalau Allah mempermudahkan jalan untuk menyempurnakannya dan aku.. ditentukan oleh Allah dapat menyelesaikannnya maka orang yang mula-mula akan mendapat manafaatnya adalah aku sendiri sebelum orang lain.. kerana banyak sebab, yang akan panjang pula cerita dengan menyebutnya, bagaimanapun diantaranya ialah ; (arabic)

“Menghafal atau mengingatkan atau mencatit sedikit daripada hadith dan memperteguhkannya, memperkemaskannya dan meneguhkannya lebih mudah kepada seseorang itu daripada mengusahakan banyak hadith, daripada menangani banyak hadith, terutama bagi orang awam yang tidak dapat membezakan diantara hadith – hadith itu, kecuali apabila diberitahu kepadanya oleh orang lain.. kecuali apabila orang lain memberitahu kepadanya tentang membezakan hadith-hadith itu”

Jadi… Imam Muslim cerita baru ni (sambung hok baru ni) anak murid dia minta supaya dia tulis satu buku…satu kitab hadith.. jadi dia berasa.. beruntung benarlah dia, kalau ditaqdirkan dia tu.. dapat menyempurnakan penyusunan kitab tu, dan sebelum orang lain dialah orang yang mula – mula dapat faedah daripadanya, seperti kita telah sebut dah minggu lalu.. diantara faedahnya Imam Muslim berasa dia boleh selalu.. ialah.. dia akan termasuk dalam apa yang diperintahkan oleh nabi s.a.w ..(arabic)

.. hadith – hadith yang seumpama itu .. (arabic)

“hendaklah yang hadir menyampaikan kepada orang yang tidak hadir… Alangkah Banyak Orang yang disampaikan hadith itu lebih mengerti lebih dapat memahami daripada yang mendengar sekarang ini ..orang yang mendengar langsung dari nabi s.a.w”

Jadi… Imam Muslim berasa bertuah pasal .. kalau dia ditaqdirkan dapat menyempurnakan kitab ini maknannya dia telah dipilih oleh Allah s.w.t untuk menyampaikan hadith nabi s.a.w itu, dan faedah menyampaikan hadith ni.. serupa kita sudah ghoyat dah sebelum daripada ini, kadang – kadang oleh kerana hadith itu.. adalah ucapan nabi s.a.w, selain daripada perbuatannya dan taqrirnya, maka dia tidak berhenti setakat satu zaman atau untuk bangsa tertentu sahaja, Jadi kalau kita jaga hadith itu.. jaga molek, mungkin kita tak berapa paham lagi sekarang ni.. tapi kita jaga molek, kita wariskannya, kita tinggalkannya kepada orang kemudian, orang kemudian ambik daripada kita tinggalkan lagi kepada orang kemudian lagi, generasi demi generasi maka akan ada orang yang faham makna hadith tu, ataupun keadaan.. suasana akan.. memudahkan kita untuk kita faham hadith itu, apabila masa dia tiba.. maka orang akan mudah faham makna hadith, itulah yang dikatakan oleh nabi s.a.w ; (arabic)

“Alangkah Banyak Orang yang disampaikan hadith itu lebih mengerti makna hadith daripada orang yang dengar sekarang”

Serupa jugok ulama – ulama hadith ini dia .. bukan semua ulama hadith yang kaji makna dia tu..untuk kaji makna dia tu.. itu kerja faqih... kerja orang-orang lain lagi.. fuqaha.. kerja ulama hadith iaitu pastikan hok mana hok sohih,hok makna.. hok tidak sohih, lepas itu tinggalkan kepada orang kemudian untuk orang kemudian kaji.. itu diantaranya, diantaranya lagi ia termasuk dalam doa nabi s.a.w (arabic)

Hadith - hadith tu semuanya mendoakan untuk orang yang mengajar hadith, untuk orang yang menyampaikan hadith kepada orang lain.., bahawa nabi s.a.w doakan supaya hidup orang itu berseri seri bahagia.. selain daripada itu nabi s.a.w telahpun mengakui.. orang tu sebagai khulafanya, sebagai khalifah-khalifah.. itu diantaranya.. selain daripada tu kita telah sebut dah baru ni.., apabila kita mengaji hadith secara tidak langsung, kita akan jadi.. banyak berselawat kepada nabi s.a.w, secara tidak langsung .. sebab selalu sebut.. nabi s.a.w bersabda..(arabic) dengan sendirinya kita berselawat.. hok hok duk mengajar berselawat jugak.., hok duk mengaji pun berselawat jugok, jadi

10 minit 01 saat
tidak kata kena ambik masa khusus untuk berselawat, itu, bahkan semasa mengaji pun selalu dah berselawat , selain daripada itu.. banyak lagi hok manafaatnya, iaitu dapat menjaga ugama, kesucian ugama tu , aa... dapat menjaga kesucian ugama dengan kita.. memelihara hadith , sebagaimana kita sudah sebut dah satu malam dulu .. bahawa semua puak - puak yang menyeleweng yang sesat atas nama islam ni, takdek satu pun golongan yang mendakwa dia tolak quran.., takdek satu pun golongan yang mendakwa dia tolak quran.., semuanya dakwa mereka terima quran , tetapi yang mesti ada pada mereka, yakni pada golongan yang sesat itu, ialah mereka tolak hadith..

Dalam keadaan lagu mana sekalipun.. samaada tolak semua ke, tolak sebahagian ke, mesti ada masaalah dia tu dengan hadith, ataupun salahfaham terhadap hadith

Masa 11 minit 06 saat

dia tu takde apa satu dah .. molek dah.. hadith bukhori, muslim dah.. bacanya, tapi tak.. tak kena.. silap pasang.. silap pasang pun boleh jadi.. gitu jugak, seperti yang kita sudah sebut dah, jadi dengan cara bawak mari hadith, hadith yang sohih ni dapat menjaga ugama islam, kesucian ugama islam, ha.. itulah manfaat-manfaat ataupun faedah- faedah yang langsung.. Imam Nawawi rasa dia tu dulu.. dapat sebelum daripada orang lain, adapun orang lain pulak, orang lain pulak dapat..ha.. iaitu orang boleh tahu hok mana.. tak payah susah orang.. tak payah susah bila dia kumpulkan hadith yang sohih, maka.. samaada hok reti atau hok tak reti.. mudah nak ambik hadith yang sohih

Masa 11 minit 56 saat
Sedangkan sebelum pada tu ada hadith yang bercampur baur diantara yang soheh dan yang tidak soheh.. sehingga susah nak.. nak.. nak pahe.. tu, silap - silap pakai pulak hadith yang ..aa apa ni maudu' hadith yang palsu pulok..
Masa 12 minit 12 saat
Jadi masaalahnya.. aa.. jadi dengan Imam Muslim buat gini ni... mudahla... jadi orang-orang tak reti pun dia tau dah.. ini ..makna sudah ditahqiq.. hadith yang sudah ditahqiq dah daripada sekian banyak hadith tu.. aa.. dan iltizam Imam Muslimnya untuk mengeluarkan hadith yang soheh sahaja dalam ini.. sekadar kemampuan dia aa.. sekadar kemampuan dia aa.. dan diakui.. bagaimanapun oleh aa.. ulama-ulama, jadi mudahla orang nak guna hadith.

Selain daripada tu, dapat beza pulok, bagi orang aa.. yang reti.. orang yang mengaji ilmu hadith aa.. dapat beza pulok bagi dia diantara hadith yang soheh macammana sifat dia.. siapa diakah perawi - perawi dia mm..
Masa 13 minit 05 saat
jadi apabila dia baca kitab muslim ini, dengan sendirinya.. bila sebut perawi-perawi dia.. sanad dia tu, dia biasa dengan hok tu, ha.. ini dia orang - orang yang thiqah, orang - orang yang boleh dipercayai, orang - orang yang riwayat dia soheh, ha.. jadi bila gitu.. orang - orang yang mengaji ni jadi biasa.. dengan perawi – perawi.. dengan begitu kalau dia baca kitab lain, kalau dia baca kitab lain perawi perawi yang tak biasa jumpa mungkin dia jadi satu tanda tanya menyebabkan dia tidak mudah nak terima sesuatu hadith itu, sebab sudah biasa dengan perawi yang soheh itu faedahnya untuk orang lain, faedah juga untuk orang lain, iaitu orang yang pandai pulak, nak syarah pulak, nak syarah pulak, nak tahqiq pulak hadith itu, seperti yang kita maklum bahawa muslim itu banyak pula syarah dia serupa bukhori jugok banyak syarah dia
Masa 13 minit 59 saat
ada yang berpuluh-puluh jilid pun ada..ha jadi kalau takdek Muslim ni tidak buat dulu..tidak mula dulu.. orang lain... nak bina atas gapo dia ha jadi itu faedah untuk orang lain.. selepas daripada Imam Muslim tu dapat, ha itulah... itulah dia kata (arabic) bagaimanapun sebahagian daripadanya sebahagian daripada asbab.. ha jadi (arabic) itu musyarunilaih dianya ialah asbab, atau boleh jugak kita kata (arabic) zalika itu musyarunilaih dia naf'u, hm.. (arabic) kanu awwalu (arabic) jadi naf'u buleh jugak, jadi bagaimanapun sebahagian daripadanya, daripada sebab yang saya tak buleh sebut semuanya, kalau sebut semua.. panjang ceritanya, tapi sebahagian daripadanya, diantaranya yang buleh disebut.. untuk ringkas, ha.. ni hok dia sebut ni
Masa 15 minit 03 saat
Iaitu untuk mengingatkan hok sikit.. hadith yang sedikit dan mengemaskannya.. lebih mudah bagi seseorang itu daripada nak mengingatkan hok banyak, ha itu diantara faedahnya, diantara sebab .. sebab-sebab, kalau kita kata zalika itu musyarrun ilaih dia tu "naf'u (arabic)kalau kita kata situ .. bermakna.. diantara, apa nama ni.. yang